Informācija
Eiropas Ekomarķējums
Par ES Ekomarķējumu:
Eiropas Savienības (ES) Ekomarķējums ir brīvprātīga sistēma,
kas dibināta 1992.gadā ar mērķi popularizēt produktus, kuru ietekme uz vidi
visā aprites ciklā ir iespējami maza, un lai sniegtu patērētājiem precīzu,
nemaldinošu un zinātniski pamatotu informāciju par produktu ietekmi uz vidi.
Ekomarķējuma sistēmu regulē Eiropas Parlamenta un Padomes 2009.gada 25.novembra Regula (EK) Nr.66/2010 (ES Regula) par ES Ekomarķējumu. ES Regulas 4.pantā minētā kompetentā iestāde ES ekomarķējuma piešķiršanai Latvijā ir Vides pārraudzības valsts birojs (Birojs) atbilstoši Vides aizsardzības likuma 38.panta (1) daļai.
Produktus un pakalpojumus, kam piešķirts Ekomarķējums, var
atpazīt pēc Ekomarķējuma logo – Ekopuķītes. Logo – Ekopuķīte - simbolizē konkrētu
vides aizsardzības, veselības aizsardzības un produktu kvalitātes standartu
izpildi, ko apstiprinājusi Eiropas Komisija (EK).
Atbilstoši ES Regulas 9.panta 4.punktam un Vides aizsardzības likuma 38.panta (11) punktam uzņēmēji (ES ekomarķējuma pretendenti), kas iesniedz Birojam pieteikumu par ES ekomarķējuma piešķiršanu produktam, sedz pieteikuma izskatīšanas un produkta reģistrācijas izmaksas, kā arī izmaksas, kas saistītas ar testēšanu un atbilstības novērtēšanu attiecībā uz ES ekomarķējuma kritērijiem saskaņā ar Ministru kabineta 2013.gada 17.septembra noteikumos Nr.877 „Noteikumi par Vides pārraudzības valsts biroja sniegto publisko maksas pakalpojumu cenrādi” (Noteikumi Nr.877) apstiprinātu maksas pakalpojuma cenrādi. Latvijā izveidotā maksas sistēma paredz diferencētu maksas apmēru lieliem, maziem, vidējiem un mikrouzņēmumiem, kā arī atvieglojumus pretendentiem, kas savos uzņēmumos ieviesuši vides pārvaldības sistēmas (EMAS vai ISO 14001). Ekomarķējuma pieteikuma maksas apmērs noteikts no 199,20 euro līdz 924,87 euro, savukārt ES ekomarķējuma gada maksas apmērs noteikts no 239,04 euro līdz 1067,15 euro.
Ekomarķējuma pozitīvie aspekti
Ražotāji vai pakalpojuma sniedzēji, kuriem piešķirts ES ekomarķējums, to var izmantot kā atbildīgas uzņēmējdarbības atpazīstamības zīmi gan biznesa attiecībās, gan individuālajā izvēlē. ES ekomarķējums var dot ieguldījumu arī uzņēmumu konkurētspējas, tostarp eksporta potenciāla celšanai, jo sistēmai ir vienota atpazīstamības zīme visā ES, kā arī Skandināvijas tirgū pieprasījumam pēc atbildīgas ražošanas precēm un pakalpojumiem ir salīdzinoši senākas un spēcīgākas tradīcijas.
Kritēriji
ES ekomarķējumu
piešķir tikai tiem produktiem, kas atbilst visiem attiecīgajā produktu grupā
izstrādātajiem kritērijiem – labākajiem ekoloģiskajiem raksturlielumiem.
Saskaņā ar ES Regulu EK nosaka ekomarķējuma kritērijus katrai produktu grupai.
Līdz šim EK ir izstrādājusi ekoloģiskos kritērijus ES ekomarķējuma piešķiršanai (līdz ar to ekomarķējums var tikt
piešķirts) 34 produktu grupām, to
skaitā:
- ķermeņa kopšanas un sadzīves ķīmijas
produktiem;
- absorbējošiem higiēnas produktiem;
- tekstilizstrādājumiem, apaviem;
- krāsām, lakām;
- elektroierīcēm (datoriem, TV);
- segumiem (koka grīdām, cietiem segumiem);
- mēbelēm, dārzkopības
produktiem;
- lubrikantiem (eļļām, smērvielām);
- gultas matračiem;
- pārveidotam papīram,avīžpapīram, salvešpapīram, iespiedpapīram u.c. papīra izstrādājumiem;
- tūrisma atpūtas vietu pakalpojumiem
- telpu uzkopšanas pakalpojumiem.
ES ekomarķējuma piešķiršanas kārtība Birojā
EK ir izdevusi ES ekomarķējuma lietotāju rokasgrāmatu, kurā Jūs uzzināsiet vispārīgu informāciju par ES ekomarķējuma pieteikšanās procesu, detalizētāku informāciju meklējiet ES ekomarķējuma tīmekļa vietnē.